Vuggestuen

Dagligdagen i vuggestuen

Vi åbner kl. 6.20, hvor vuggestuebørnene afleveres sammen med alle børnene fra børnehaven. Omkring kl. 08.00, samler vi alle vuggestuebørnene, og går samlet ned på vores stue.

Dagen starter ofte med leg på stuen, hvor vi altid lige tager tiden til at lege og finde hinanden inden dagen går i gang.

Omkring kl. 09.00, holder vi gruppetid, hvor vi tager udgangspunkt i det/de temaer vi arbejder med. Det kan f.eks. være kreativitet sjove fortællinger, sange, snakke om farver eller dyr osv.

Efterfølgende, går vi som oftest udenfor og leger, indtil vi skal spise madpakker omkring kl. 11.00, hvor det efterfølgende er tid til middagslur.

Når børnene står op fra lur, bliver de igen tilbudt deres madpakke og vi leger i samlet flok, enten indenfor eller udenfor med børnehaven.

Madpakkekulturen i vuggetuen

De fleste børn finder en tryghed i at starte dagen med deres madpakke. Derfor er det vigtigt, at alle børn har en god, solid madpakke med. Vi bestemmer ikke hvad børnene spiser, eller i hvilken rækkefølge, da det vigtigste for os, er at de får noget i maven. Vi stoler på børnenes intuitive adfærd, og medbestemmelsen, er vigtig for at skabe madmodige børn.

Vi ligger stor vægt på, at det børnene får med i madpakkerne, er noget børnene kan lide, at det er spisevenligt for jeres barn, og noget som giver god energi til hele dagen.

Vi stoler på at I som forældre, ved hvad jeres børn har behov for.

Udelivet i vuggestuen

Vi bestræber os på at være ude så meget som muligt, så længe det giver mening for børnene. Så derfor er det vigtigt at vuggestuebørnene har tøj med til al slags vejr.

Nogle dage er vi ude hele dagen og andre dage er det kun et par timer. I sommerperioden, kan vi godt være udenfor fra morgen til eftermiddag. Men vi gør os umage for at tage udgangspunkt i børnene, og hvordan de har det.

Men vi bestræber os på at bruge uderummet så meget som muligt. Vi tror på, at naturen øger børnenes selvstændighed, giver dem større robusthed og gåpåmod. Naturen er med til at mindske konfliktniveauet for børnene, da der er højere til loftet og det samtidig er et godt sted at følge børnenes spor og interesser.

Vi bestræber os altid på at følge børnenes spor, hvor vi sanser og går i fordybelse sammen med børnene i deres tempo. Vi erfarer og oplever sammen med barnet med naturen i fokus. Finder biller i græsset, dufter til blomster eller bare ligger på ryggen og kigger på skyer.

Søvnkulturen

Når de helt små starter i vuggestuen, sover de for det meste formiddagslur. Vi går meget ud fra børnenes behov og følger deres søvnrytme, da vi tror på at det er med til at skabe de bedste forudsætninger for en god dag. Børns søvn, er vigtig for deres udvikling, så vi vækker som udgangspunkt ikke børnene - hverken til formiddagslur eller eftermiddagslur. Dette betyder at børnene får lov til at sove det de har behov for.

Børnene starter med at sove i barnevogn, eller krybbe udenfor. Og når de bliver omkring 2 år, rykker de indenfor på madras. Nogle måneder før de starter i børnehave, rykkes de ud og sover i shelter. Der ligger de og sover i en sovepose på en madras, sammen med sovebørnene fra børnehaven. Dette gøres også for at gøre overgangen fra vuggestuen til børnehaven, mere overskuelig for barnet.

Vi vægter et godt forældresamarbejde højt, og vil derfor også rigtig gerne have tid til at tale med jer om jeres barns dag, når børnene bliver hentet.

Kom derfor i god tid, og senest 15 minutter før lukketid. Vi sætter også pris på at I hjælper jeres børn med oprydning.