Vores værdier

En skole for livet

Billum Friskole er mere end en skole. Vi er et levende fællesskab med vuggestue, børnehave, skole og SFO, hvor børn vokser op i trygge rammer og med stærke værdier. Vores idégrundlag bygger på de Grundtvig-Koldske skoletanker – hvor barnets trivsel, fællesskabet, fortællingen og glæden ved at lære går hånd i hånd.

Vi er rodfæstet i det nære lokalsamfund og samtidig nysgerrige på den store verden. Hos os får børnene både dybe rødder og en levende krone – de lærer at stå trygt i sig selv, og de bliver klædt på til at møde verden med åbenhed og ansvar.

Trivsel og tryghed

Trivsel og tryghed er en forudsætning for læring, hvilket er et helt centralt grundelement på Billum Friskole. Vi prioriterer derfor gennem gode normeringer, at der er god tid til hvert enkelt barn.

Vi sørger også for, at der er god kontakt og fælles ånd mellem de forskellige årgange på skolen. Dette sker gennem daglige morgensamlinger, fællessang og ved venskabsaftaler, hvor en stor elev hjælper en mindre.

De små fra børnehaven og vuggestuen får ligeledes gradvist mere kontakt med de øvrige elever på skolen, og vil allerede i førskolen, have dannet gode og brugbare relationer til mange af de store børn.

På Billum Friskole skal der være plads til alle, der er tro mod skolens værdier. Vi prioriterer, at der er frihed til forskellighed.

 
 

Det forpligtende fællesskab

Et bærende element i den Grundtvig-koldske skole er tanken om, at barnet kun kan blive klogere på sig selv ved at indgå i meningsfulde fællesskaber. Derfor gør vi meget ud af at skabe et fællesskab, som børnene kan være trygge i, spejle sig i og vokse gennem.

På Billum Friskole er det forpligtende fællesskab en hjørnesten – og det gælder både børn, ansatte og forældre. Vi ønsker en skole, hvor forældrene er aktive medspillere, og hvor vi sammen skaber stærke bånd. Derfor lægger vi vægt på en aktiv forældrekultur med gode relationer til hinanden og til skolens personale. Det sker bl.a. gennem fælles arrangementer, forældremøder, rengøring, udflugter og lejrture, hvor forældre og skole løfter i flok for det fælles bedste.

For børnene selv udvikler det forpligtende fællesskab sig i relationerne til hinanden. Her lærer de at tage ansvar, vise omsorg og være opmærksomme på deres medmennesker og omgivelser. Når man deltager åbent og engageret i fællesskabet, bidrager man til det sammenhold, som gør skolen til et trygt og godt sted – hvor alle kan trives og løfte hinanden.


Det nære børneliv – herfra min verden går

Vi tager ofte skolen med ud i verden – og verden med ind på skolen.

De små børn i fribørnehaven og frivuggestuen drager på årlig skovlejr, bruger ladcyklerne til at opleve den nære natur og deltager i byens traditioner som Billum Byfest. De kommer tæt på livet på de lokale gårde, følger årstidernes skiften på markerne omkring os og lærer at glædes over de omgivelser, vi har lige uden for døren.

For skolebørnene udvider perspektivet sig gradvist – fra lokalområdet til Danmark og videre til resten af verden. Vi arbejder med bæredygtighed, naturdannelse og kulturforståelse, så eleverne langsomt ser sig selv som en del af en større helhed.

Vi arbejder tæt sammen med foreningslivet og fællesskabet i den landsby, vi er en del af. Foreningsånden og friskoleånden går hånd i hånd – begge bygger på de samme værdier om fællesskab, frivillighed og lysten til at løfte i flok.


Det levende ord og fortællingen

På Billum Friskole inviterer vi verden ind i skolen. Vi åbner dørene for mennesker, der har livserfaring, historier og viden at dele – alt fra lokale ildsjæle til gæster udefra med andre perspektiver på verden.

Fortælletimerne giver børnene mulighed for at møde det levende ord, som er en hjørnesten i den grundtvig-koldske skoletradition. Når nogen fortæller fra deres eget liv, bliver læringen nærværende, levende og meningsfuld. Det skaber nysgerrighed, perspektiv og lyst til at lære mere – og samtidig styrker det børnene i at lytte, undre sig og stille spørgsmål.

 

 
 


Et rummeligt og læringsrigt børneliv

Christen Kold – en af friskoletraditionens grundlæggere – sagde engang de ord, der stadig præger vores skoleform i dag: “Først oplive, så oplyse.”

Kort fortalt betyder det, at børn lærer bedst, når de er nysgerrige, glade og kan se en mening med det, de lærer. Derfor skal vi først vække lysten til livet og læringen – derefter kan vi arbejde med fagligheden og kompetencer.

For os handler det om, at børnene føler sig set og værdsat, og får lyst til at udforske verden omkring sig. Sammen med Grundtvig advarede Kold imod, at skolen kunne kvæle børns livs- og lærelyst gennem udenadslære og eksamenspres. Sådan en skole kaldte de en “død skole” – i modsætning til den levende skole, hvor lyst, glæde og nysgerrighed får lov at blomstre. Det er sådan en skole vi bestræber os efter at være.

Vi ser det som vores opgave at give børnene både viden og livsglæde – så de bliver livsduelige mennesker, der kan tage ansvar for sig selv, hinanden og verden.

 

Bæredygtighed, livsduelighed og verdensborgerskab

Bæredygtighed er en ambition og en grundværdi for Billum Friskole. At arbejde med bæredygtighed betyder at eleverne tilegner sig viden og respekt – for mennesker, naturen og de ressourcer, vi deler. Det betyder en opprioritering af social omtanke, kreativitet, musik og høj faglighed. Det betyder, at vi passer på naturen, lærer i naturen og lærer af naturen.

Det grundlæggende for os er, at almendannelse og personlig udvikling sker gennem de relationer, der vokser i fællesskabet. Vi ser det som vores opgave at opdrage og inspirere børnene til en aktiv deltagelse i et demokratisk samfund, med henblik på at bevare troen på sig selv og evnen til at gøre en forskel. Eller med andre ord, udstyre dem med livsduelighed.

Med afsæt i modellen for verdensborgerskab skal vores børn og elever, ud fra et ståsted i det nære og kendte, lære at navigere i en national og global forståelse af verden. Jo dybere perspektiv vi har på os selv og vores traditioner, jo bedre er vi rustet til mødet med det nye og fremmede.

Med rødder i det lokale og blik mod det globale klæder vi dem på til at navigere i en kompleks verden.


 
 

Selvom Billum Friskole bygger på de grundtvig-koldske skoletanker, er vi ikke en kristen skole – vores værdier er almene og favner alle der støtter op om skolens værdier.